Op deze pagina vind u o.a. informatie over huisvesting, verzorging en voeding.

Voor elke cavia vragen wij een donatie om de kosten te dekken.

Een zeugje kost 14 euro.

Een gecastreerd beertje kost 35 euro.

Afstaan is gratis, al is een donatie altijd welkom!

U kunt niet pinnen dus graag contant betalen.

Bedenk goed dat een huisdier geld kost. Niet alleen de aanschaf, maar ook huisvesting, voer en niet te vergeten dierenartskosten als hij/zij ziek wordt.

Sponsors

Stichting cavia wordt gesponsord door Supreme Selective cavia voeding en Dierenkliniek Veenendaal.

Dierenkliniek Veenendaal

De opvang wordt gesponsord door Dierenkliniek Veenendaal. Hier worden de beertjes gecastreerd en de zieke dieren medisch ondersteund. De dierenartsen hebben buiten kat en hond veel kennis en ervaring met cavia's en konijnen. Ook vogels en reptielen zijn welkom!

Adres: Castor 3, 3902 SC Veenendaal tel 0318-519167

Is uw cavia ziek? U kunt een afspraak maken bij de kliniek. Heeft u vragen over uw opvangcavia, neem dan contact op met de cavia opvang.

website

Voeding

Het hoofdbestanddeel van de voeding bestaat uit hooi. Dit moet altijd onbeperkt beschikbaar zijn. Cavia's kunnen geen vitamine C maken. Daarom is het van belang dat u speciaal caviavoer geeft en geen konijnenvoer. U kunt extra vitamine C geven d.m.v. tabletjes (30 gram per dag).Verder mag een cavia groenvoer, wortel, gras. Fruit en groenten met veel natuurlijke suikers met mate.

Klik hier voor meer informatie over voeding.

Schootkleedjes en schuilhuisjes

Bij Stichting cavia zijn nu ook leuke schoot kleedjes en huisjes/ mandjes te koop! Deze worden gemaakt door een vrijwilliger en geschonken aan de opvang. In het kleed zit een anti-lek laag. De maat is 40-50 cm. De huisjes en manden hebben een uitneembaar matrasje. Ze kosten 12,50 e per stuk, waarvan de opbrengst minus materiaalkosten geheel voor de opvang is. Er zijn veel soorten stoffen, hieronder een kleine selectie;

Gebitsproblemen

Gebitsproblemen komen veel voor. Cavia's hebben levenslang doorgroeiende tanden en kiezen. Als deze niet goed slijten kunnen deze te lang worden of haken vormen die het eten belemmeren. Goede voeding en veel hooi is essentieel. Soms komen problemen ook door verkeerde aanleg of trauma.

Koppelen

Niet alle cavia's kunnen goed samen. Vrouwtjes kun je makkelijk in een groepje houden, eventueel met een gecastreerd mannetje. Meerdere mannetjes, ook al zijn ze gecastreerd, kunnen gaan vechten. Het gaat soms goed, maar ook vaak fout. Helaas worden broertjes regelmatig samen door een dierenwinkel verkocht met de boodschap: dit gaat wel goed. Deze beertjes komen dus vaak met een maand of 5-12 in de opvang terecht vanwege vechten. Verdrietig voor de eigenaar, maar ook voor de broertjes. Koop je een koppeltje cavia's, lees je eerst goed in, neem nooit een cavia alleen en controleer zelf het geslacht!

Castratie

De meeste beertjes worden gecastreerd om nageslacht te voorkomen. Hierdoor kunnen ze beter herplaatst worden. Na castratie moeten ze nog 4 weken apart van het zeugje zitten. Ongecastreerde beertjes gaan soms goed samen maar kunnen gaan vechten met elkaar met alle gevolgen van dien. Zeugjes worden niet standaard gecastreerd. Dit zou medisch gezien wel beter zijn, ze krijgen regelmatig cystes aan de eierstokken en/of een baarmoederontsteking. Heel soms hebben we gecastreerde zeugjes in de opvang. Die worden overigens niet uitgeplaatst bij ongecastreerde beren, want dan worden ze constant gedekt.

Dierenkliniek Veenendaal doet deze castraties voor de stichting met korting zodat we de gecastreerde beetjes voor een relatief laag bedrag kunnen herplaatsen!

klik hier voor meer informatie over castreren.

Tweedehands

Diverse tweedehands hokken, drinkflessen en draagmanden te koop. De opbrengst gaat uiteraard naar de opvang!

Onderzoeken van een zieke cavia, er is veel mogelijk

Cavia Simon was erg mager bij binnenkomst in de opvang. Hij dronk ontzettend veel, wel een halve liter per dag! Eerst werd gedacht aan suikerziekte omdat hij glucose in de urine had. Bloedcontrole gaf een normale waarde. verder urineonderzoek gaf enorm eiwitverlies aan, door kapotte nieren. De waarde 20 is veel te hoog. Uiteindelijk zal Simon hieraan overlijden. Ook een cavia kun je goed onderzoeken als hij ziek is!

Geslachtsverschil

Vanaf een week of 2-4 is het redelijk duidelijk te onderscheiden wie een beertje (man) en een zeugje (vrouw) is.

Vruchtbaarheid en voortplanting

De zeug heeft een cyclus van ongeveer 16 dagen. Na bevruchting is de draagtijd van een zeugje is ongeveer 65-70 dagen. Er worden 1-6 jongen geboren. Direct na de bevalling kan het zeugje weer gedekt worden. Zorg dus dat het beertje weg is voor de bevalling! De jongen zijn direct zelfstandig (nestvlieders) en worden 4 weken gezoogd. Ze mogen met 4-5 weken weg bij de moeder (speenleeftijd).

Zeugjes en beertjes kunnen vanaf 5 weken vruchtbaar zijn. Ze moeten dus op deze leeftijd gescheiden worden van elkaar. Castratie mag vanaf ongeveer 4 maanden.